Úvod do světa RC aut

Základní pojmy o RC autech - pohon, měřítka, typy, značky

Jistě jste si všimli, že se v našem e-shopu začínají objevovat krom letadel i další modely - lodě, coptery a samozřejmě auta. Proč? Protože jsou skvělá - ne každý má schopnosti a dostatek času věnovat se letadlům nebo vrtuníkům - přece jen vyžadují prostor pro létání a především jsou mnohem náročnější. Naučit se na základní úrovni pilotovat RC letadlo trvá týdny, auto můžete obstojně řídit hned a za několik týdnů to budete umět dobře. Samozřejmě ne na závody, ale dobře ano. Není to zpočátku stresující, pokud nevíte, pustíte plyn a pro auto si dojdete, pokud nevíte u letadla, často sbíráte trosky. Autem (většinou) nikoho neohrozíte, naproti tomu i kilovým letadlem můžete někoho zabít. Auta jsou super - kdo si myslí, že jsou to jen hračky pro děti, hluboce se mýlí - technika současných RC modelů aut si ničím nezadá se skutečnými závodními vozy - mají nastavitelnou geometrii, tlumiče, převodovky, různé typy pneumatik, prostě všechno jako v reálu. S údržbou nebo přímo stavbou aut si vyhrajete stejně jako s letadly, jen tam hrozí podstatně menší riziko, že pokud něco uděláte špatně, půjdete si jen posbírat trosky.


Toto není skutečný Cooper, to je Losi 1:5 s bezínovým motorem 29ccm - délka metr, hmotnost přes 18 kilo.

Jak se nám ty auta vlastně dělí - v první řadě pohonem. Dnes převládají v naprosté většině hobby aut elektromotory. Na rozdíl od letadel jsou stále ve velké míře zastoupeny kartáčové komutátorové motory. Proč, to jsme si vysvětlili v článku o elektromotorech. Bezkartáčové "střídavé motory" jsou v autech samozřejmě také, tyto modely mají obvykle vyšší cenu za stejný typ auta. Bezkartáčové motory jsou jednodušší na údržbu a nemusí se zabíhat. Protože u aut moc nezáleží na hmotnosti, dost často jsou stále poháněny NiMH akumulátory. Má to svoje opodstatnění a tím je bezpečnost a jednoduchost obsluhy - přece jen Lipolky vyžadují určité znalosti a nesprávné zacházení je, jak známo, může nenávratně poškodit a uživatelé obvykle návody nečtou.

Klasika v pohonu jsou žhavící motory, dnes trochu na ústupu, hlavně kvůli jedovatému a stále dražšímu palivu. Žhavíky najdeme např. v desetinových modelech Traxxas. Kvůli rostoucí ceně paliva do žhavících motorů se začínají stále více prosazovat bezpečnější benzínové motory a to už v autech v měřítku 1:8 - nabízí je firma Losi, mají obsah pouhých 5 kubíků a jsou poměrně  náročné na kvalitní olej, protože točí kolem 17 tisíc otáček.

Tím se pomalu dostáváme k tomu podstatnému pro výběr vašeho prvního auta a to je typ a měřítko. Je jasné, že první auto bude na 99% elektrické, jak ale zvolit typ a velikost? Předně si musíte přebrat, kde budete jezdit. Pokud nemáte k dispozici asfaltovou nebo offroad dráhu, nebo si chcete jen pohodově zajezdit, bude pro vás vhodné expediční auto nebo tzv. crawler. To jsou auta v podstatě na trial - pomaleji zpřevodované offroady, se kterými můžete jezdit všude, třeba na procházce se psem si projíždíte lesem. Zde platí větší je lepší, samozřejmě limitní je obsah peněženky. Větší auto může zdolat větší terénní překážky, standardem je zde měřítko 1:10, to jsou auta velikosti kolem půl metru na délku a s hmotností 2-5 kg. Pokud nechcete dát za auto moc peněz, můžete zvolit i menší šestnáctinu.

Zde se pomalu otřeme o ožehavé téma a tím je cena a kvalita aut. Ano, u Traxxasu, Vaterry a jiných prémiových aut zaplatíte nějaké peníze navíc za značku, ale tyhle auta jsou skutečně kvalitní z neošizených materiálů a s fungujícími komponenty. Jaké si myslíte, že vám vydrží déle skutečné terénní auto - Landrover Defender nebo géčkový Mercedes anebo jejich čínské nápodoby. A s modely je to stejné. Cena auta však není to jediné, důležitá je dostupnost náhradních dílů. Ověřili jsme si, že třeba Turnigy Trooper je pěkné auto, nic není šizené, co je to ale platné, když náhradní díly na něj jsou dostupné jen v centrálním skladu Hobbykingu. Pokud chceme třeba nějaký malý díl k zavěšení kola do několika dní, musíme si připravit 37 dolarů na dopravu Fedexem, pokud chceme za dopravu ušetřit, můžeme v sezóně čekat třeba měsíc i víc, zaplatíme ale jen 4 dolary. S náhradní karosérií je to ještě horší, tu nám i nejlevnější doprava prodraží s poplatky na nějakých 1500 korun, přitom originální karosérie k Traxxas Slash stojí třináct stovek. Rozhodnutí je na každém.

Zpět k typům aut. Pokud máte k dispozici nějakou offroad dráhu, můžete sáhnout po buggy, truggy nebo SCT trucku. Nemusí to být dráha speciálně pro závody, prostě s tím musíte mít kde jezdit - třeba v nějaké pískovně, skatebordovém hřišti a podobně. Ježdění před domem tam a zase zpátky totiž hodně rychle omrzí, při rychlostech těchto aut hodně přes 50 km za hodinu může být i nebezpečné pro okolí i pro auto samotné. Opět platí - velký prostor pro velké auto, malý pro měřítka 1:14 - 1:18. Třeba takový Traxxas Slash v měřítku 1:16 je skutečně moc pěkné auto, stojí polovinu ceny desetinového měřítka, má mnohem levnější baterie a náhradní díly, vejde se do batohu a tak dále, přitom kvalita provedení a funčnost jsou na stejné úrovni. Je to jako s letadly - když je to dobře udělané, vůbec nevadí, že je to menší.

Pokud nemáte offroad dráhu, ale máte asfaltovou, jděte do rally nebo silničních aut. Platí zde to samé, co u offroadů - na větší plochy desetiny, na malé šestnáctiny - s těmi se vyřádíte i na parkovišti. Kilový šestnáctinový Traxxas Mustang může se dvěma baterkami svištět přes 90 km/h, takže je zde na místě opatrnost, to už může být neřízená střela.

No a pokud nemáte žádnou dráhu a nechodíte ven, nic není ztraceno, můžete si pořídit auto do bytu. Třeba blechy v měřítku 1:36 od ECX nebo od stejné značky nový crawler Temper, s tím si užijete trial i na hromadě knížek v obýváku.

Ony ty větší auta nejsou jen na ježdění, jsou i na parádu do poličky v obýváku a hraní si v dílně. Dají se pořídit i jako kit bez osazení, takže se vyřádíte v garáži jako při tuningu skutečných aut, jen vaše peněženka bude skučet podstatně méně. Uznejte sami - není tenhle Mustang od Vaterry parádní? Můžete si na něj pořídit jiná kola, různě tuhé pružiny, pneumatiky z různě tvrdých směsí, nebo třeba prohazovat karosérie generace 1967 a 2015. O tom ale zase někdy příště, zatím volantovkám zdar!