Spektrum DX4C - upgradujte základ

V RTR setech Vaterra a ECX jsou nejčastěji přibalena dvoukanálová rádia Spektrum DX2E. Je to dvoukanálový základní model s pamětí pouze na jeden model a mechanickými reverzy kanálů a mechanickými potenciometry pro upravení střední polohy serva řízení a plynu a také třetím potenciometrem pro nastavení citlivosti řízení, resp. při osazení přijímače se stabilizací AVC pro nastavení  v přijímači vestavěného gyra. DX2E je skutečně jednoduchý volantový vysílač, přesto má vynikající ergonomii a drží se lépe než třeba i to nejlepší rádio Traxxas. 

Pokud potřebujete pokročilejší funkce, můžete se podívat o stupeň výš a tím je počítačová souprava DX4C. Je přiložena např. v setu Vaterra Twin Hammers a to z toho důvodu, že toto auto má dvourychlostní převodovku ovládanou dalším servem na třetím kanálu, takže pouze dvoukanálová DX2E by nestačila.

Proč vlastně chtít počítačové rádio pro řízení aut? Hlavním důvodem může být to, že máte víc aut a nechcete mít ke každému samostatné rádio. DX4C má paměť na 20 modelů, mezi kterými přepínáte stejně jednoduše, jako u vysílačů pro řízení letadel. DX4C však nabízí mnohem více funkcí, ale popořadě.

Rádio dostanete ve velmi "cool" černé krabici. V balení najdete samotné rádio, přijímače dle volby sady, v tomto případě SR410 a SR4210AVC, dále párovací propojky, sadu samolepek, návody a dva gumové gripy, které slouží ke změně objemu držadla, takže je možné přizpůsobit rádio skoro každé velikosti ruky. 

Proti DX2E se liší mikrospínači kolem volantu, které je možné nastavit na libovolné funkce dle vlastní potřeby - třeba subtrimy, ovlávání dalších kanálů, nastavení dvojích výchylek řízení a tak dále. Dále je na rukojeti malý přepínač ovládaný palcem pro spouštění stopek a samozřejmě na boku rádia najdeme LCD displej s rolerem. Není podsvícený a má rozlišení 56x60 bodů. Samozřejmě by mohl být v dnešní době barevný s vysokým rozlišením, ale je to zbytečné. Barevný displej spotřebuje víc energie, černobílý je perfekně čitelný na slunci, nespotřebuje téměř žádnou emergii a zobrazí vše, co je třeba.

Pod gumovým gripem je ukrytý slot na SD kartu. Pomocí ní si můžeme zálohovat nebo přenášet modely nebo aktualizovat firmware, u volantovek nazvaný RACEWARE. Dělá se to stejným způsobem jako u palcových souprav, tedy stažením firmware po registraci rádia na spektrumrc.com

Krom toho, že má DX4C lepší ergonomii než DX2E např, právě díky vyměnitelným gumovým gripům nebo pěnovému volantu, nabízí i nesrovnatelně více funkcí. K dispozici je nastavení exponenciál řízení a plynu/brzdy (u středu méně citlivé než u krajů), snadné nastavení koncových bodů serv (na DX2E to jde také, ale dost kostrbatě), má stopky, vidíme napětí baterií rádia a aktuální pozice trimů, s vícekanálovými přijímači můžeme použít kanály AUX 1 a 2 pro ovládání dalších serv nebo třeba světel, velmi pohodlně můžeme nastavovat stabilizační systém AVC (o tom příště) a můžeme si nastavit mixy. K čemu mixy v autě? Třeba k tomu, když máme auto s řiditelnou zadní nápravou, ovládanou servem, není pak problém přimixovat řízení tohoto serva k servu řízení předních kol.

Komu je DX4C určena? Ambiciózním rekreačním jezdcům, kterým nestačí dvoukanálový "hloupý" základ, mají více aut a chtějí lepší ergonomii a opravdu spolehlivé značkové rádio na systému DSMR. Aktuálně je tohle rádio k dispozici ve třech různých setech s přijímači SR410 a SR4210AVC (jeden, druhý, nebo oba) a nebo v setu s autem Vaterra Twin Hammers.