První kroky s modelem Carbon Cub S+

Nový model RC letadla Carbon Cub SAFE plus je bezpochyby nejlepší model pro naprosté začátečníky, který si momentálně můžete pořídit. To je fakt, který zastánci modelů s tlačnou vrtulí a klasického učení létání metodou pokus/omyl, nebo s učitelem, asi nepřekousnou, ale prostě je to tak.

Carbon Cub je v podstatě evoluce modelu Parkzone Sport Cub, o kterém jsme před lety uvedli třídílný seriál. Byl to velmi populární začátečnický model, který je v této aktuální nové verzi vybaven navíc GPS modulem s kompasem, takže model vám jednak nemůže uletět a druhak umí sám přistát - ano skutečně zcela sám, dnes jsme to testovali a skutečně to báječně funguje. V tomto článku vám upřesníme některé věci, které jsou v manuálu možná nejasné a upozorníme na pár věcí, které byste si měli rozmyslet před nákupem. Jako úplně první je vhodné se seznámit s tím, jak model vlastně funguje - co se čím řídí - to je také popsané v návodu - pak snadněji pochopíte další věci.

Věc první - RTF nebo BNF a vysílač samostatně? Rozhodnutí je na vás, přečtěte si tento náš článek, kde dostanete odpověď. Každopádně, pokud si od nás objednáte BNF současně s vysílačem, vždy dostanete vysílač nastavený a spárovaný. U tohoto modelu bychom se spíše přikláněli k verzi RTF, protože je jen o 1200,- dražší a za tento příplatek dostanete vysílač DXe - ten se vždy hodí, akumulátor a nabíječ. Pokud budete létat jen občas, bude vám to bohatě stačit a když zjistíte, že vás to nebaví, RTF prodáte snadněji než BNF. 

Tak, model již máte, pustíme se do sestavení a nastavení. K montáži potřebujete křížový šroubovák velikost 1, který jako jediná věc není v balení, jinak nepotřebujete vůbec nic dalšího. Při montáži postupujte podle návodu, vše je dokonale popsáno, nelze se zmýlit. Prakticky správně nastavené jsou i délky táhel směrovky a výškovky, nastavitelné pomocí šroubovacích vidliček, takže to nechte, jak je z výroby. V případě, že projdete kompletním inicializačním postupem a model bude připraven ke startu např. se směrovnou vychýlenou na nějakou stranu, je třeba poštelovat vidličku tak, aby byla daná ovládací plocha rovně (s trimy ve výchozí středové poloze). Pokud budete létat z neupravených ploch, např. jako je na fotkách, tedy tráva kolem 10 cm, doporučujeme nedávat na podvozek plastové kryty, protože se můžou ulomit, případně je pojistěte třeba kouskem drátu.

Upozorňujeme, že model tak jak je z krabice nebude fungovat v budovách a třeba na zahradě obklopené domy a stromy, protože GPS nenajde satelity a bez nich nejde model aktivovat! Takže nejprve to sestavte a zajděte si na plac - jdeme na to. Pro první starty doporučujeme bezvětří - budete mít větší klid.

Z krabice je model spárovaný, nemusíte to dělat. Návod popisuje některé kroky v nelogickém pořadí, např. trimování modelu ještě před startem, takže to je až další krok. Nejasnosti vznikají především při inicializaci modelu, je to poměrně složité na pochopení od stolu, na place už je to logické. Model má GPS, která musí chytit satelity a kompas, který by se měl zkalibrovat. Vysílač je nastavený, takže s ním nic neděláte. V prvním kroku nabijete baterii a jdete na letovou plochu. Důrazně doporučujeme vybrat si naprosto volnou plochu o průměru zhruba 400 metrů. Při dalších startech už budete vědět, jak se model chová, takže ta plocha už může být menší, ale pro první start je třeba velká. Pozor dejte na sloupy a dráty ani ty nesmí v lokalitě být.

Při prvním letu si nevšímejte voliče letových režimů, nechte ho v pozici 0 začátečník, do pokročilejších přepínejte až v momentě, kdy budete vědět jak se model chová. Nyní následuje postup toho, co budete dělat (vynecháváme test dosahu, ten si udělejte). Návod se zmiňuje o kalibraci kompasu. Tu je vhodné před prvním letem provést a dělá se tak, že zapnete nejprve model s vypnutým vysílačem a položíte ho na kola. Model musí být daleko od el. vedení, vysílačů, mobilů, plechových budov a všeho podobného. Nyní dáte kniply k sobě jak je na obrázku v návodu a zapnete vysílač. Model začne hýbat nahoru a dolů výškovkou, než najde satelity GPS. Až je má, začnou se hýbat křidélka nahoru a dolů. Až v tomto momentu pustíte stále k sobě držené kniply! Položte si vysílač na zem a model vemte a otočte ho postupně podél dvou os, jak je vyobrazeno v manuálu.  Když to máte, položte model, vypněte nejprve vysílač a po min. 3 sekundách vypněte model. To je celé - v tomto momentu vznikaly nejasnosti. Je třeba opravdu postupovat podle manuálu. Následuje již běžný postup inicializace, kterou budete dělat pokaždé.

Zapnete vysílač a až jako druhý krok připojíte baterii, zavřete dvířka a postavíte model na kola - musí stát rovně na zemi, ne z kopce, ne na kapotě auta, nebo na stole - NA ZEMI. Od této chvíle na něj nesahejte. Model bude dělat nějaké zvuky a pohyby ovládacích ploch, nás zajímá pomalé hýbání výškovky nahoru a dolu. To znamená, že hledá satelity GPS. V době hledání satelitů si můžete měnit velikost virtuálního plotu pohnutím páky - nechte si pro první starty výchozí kruh o poloměru 150m, na model této velikosti to bohatě stačí - nepleťte si hlavu dalšími věcmi. Poté, co jsou satelity uloženy, výškovka se rychle zahýbe a je to, můžeme pojíždět - ano pojíždět, v tomto momentu totiž zjistíte, že plyn jen pulzuje, je to proto, abyste náhodou omylem neodstarotvali. Takže si dojedete na startovní místo (můžete to tam samozřejmě i donést) a položíte do osy startu, proti větru. Nyní nastává nejdůležitější věc - stisknete a držíte tlačítko BIND. Tím se uloží startovní pozice včetně osy dráhy, model tak bude vědět, z jakého směru má zahájit přistání. Bez tohoto se vám vůbec nepodaří odstartovat. Když je to hotové, rychle se zahýbou všechna kormidla a můžeme letět.

Pokud jste na krátce střižené trávě nebo asfaltu, postupně přidáváte plyn a model odstartuje. Asi ještě neumíte kontra směrovkou, takže vám model bude točit doleva, to je normální! U zadokolek je třeba vychýlit směrovku doprava aby jel model rovně - to je důvod proč mít velkou plochu. Pokud máte hrubý povrch, uděláte to tak, že plně přitáhnete výškovku a prudce se rozjedete, model pak přeskáče první nerovnosti a už se rozjede a na pár metrech odstartuje. Pokud byste dávali plyn pomalu a bez přitažení, může se převrátit. V tomto případě je třeba hned stáhnout plyn abyte nepřerazili vrtuli. Plného plynu není třeba se bát, SAFE+ systém ho za vás omezí, takže nedojde k prudkému stoupání. Pokud se vám z důvodu hrubého povrchu nedaří odstartovat, můžete to zkusit hodem z ruky - ideálně s pomocníkem, který vám model hodí - stačí 3/4 plynu a hodit mírně vzhůru proti větru, asi jako když byste chtěli hodit vidle do dálky. SAFE systém se o vše postará, nemusíte vůbec řídit, jen přidejte plyn a koukejte se, pokud jste hodili správně mírně vzhůru, model bude pomalu stoupat.

Hop a jsme ve vzduchu. V této chvíli nemusíte dělat vůbec nic, jen nechte plyn na 3/4 a lehce si zkuste, co dělají pohyby kniplů a hlavně trochu přitáhněte (výškovka k sobě) a nechte model dostatečně nastoupat - alespoň třeba do 30 metrů i víc. Manuál píše o 90 metrech, ale to je moc, 30 - 70 je akorát. Model se vzdaluje, nepanikařte, pravděpodobně doletí do vzdálenosti 150 metrů, hodí rychlou zatáčku a začne se vracet - v tomto momentu přijdete o řízení - nepanikařte, model řídí autopilot. Až zamává křídly (náklony vlevo vravo) máte zpět řízení, ale model pravděpodobně letí k vám, takže je řízení opačně a vy nevíte, co dělat. V tomto momentu stiskněte BIND. Přijdete o řízení, model udělá pár rychlých obratů, nastoupá asi do 40 metrů a začne vás oblétat ve velkém kruhu - nevládnete ani plynem. V tento moment se můžete klidně dojít třeba napít. Když se uklidníte, připravíte se a znovu stiskněte BIND - opět máte řízení. Zkusíte si řídit, SAFE+ v režimu začátečník vám nedovolí náklon větší než asi 30 stupňů, takže to nedostanete do vývrtky, nebezpečného stoupání, klesání ani na záda. Prostě si jen zkoušíte, co dělá řízení - BEZ STRESU. Pokud nevíte nebo už nemůžete, opět stisknete BIND a model začne zase kroužit. Nelétejte nízko, minimální bezpečná výška pro první lety je alespoň 20 - 30 metrů.

Toto opakujete asi 6 minut kdy přijde čas na přistání. Asi máte adrenalin nebezpečně vysoko, takže necháte model přistát sám. Zde je důležitá předchozí informace o vhodnosti bezvětří. Pokud by totiž foukalo, model může být na přistání krátký a museli byste mu pomoct výškovkou a plynem, úplně první přistání je vhodné nechat automatické. Takže si nastoupáte nad 6 metrů - to je minimum pro zahájení automatického přistání, nebo to uděláte z automatického kroužení. Přidržíte na 3 sekundy BIND, přijdete o řízení a model se připraví na přistání. Někam odletí, srovná se do osy dráhy a přistane prakticky přesně na místo startu. Nesahejte mu do toho a důvěřujte mu, skutečně to funguje. 

V dalších pokusech si můžete dovolit víc a víc, až si budete jisti, můžete přepnout do pokročilého letového režimu a i do experta, vždy je důležité mít dostatečnou výšku, protože ve dvou metrech nad zemí vás autopilot ani SAFE nezachrání.

Zdá se vám neuvěřitelné vše, co jste si teď přečetli? Je to tak - toto je technologie 21. století jak se učit létat s RC letadlem. Žádná vrtule vzadu, sekundové lepidlo a aktivátor :-) Vyzkoušejte si to a za pár dní létáte sami - Carbon Cub je plnohodnotné letadlo, kdy s vypnutý asistentem létá jako zcela běžný cvičný motorák, takže vás rozhodně za krátký čas nepřestane bavit. Ještě poznámka nakonec - pokud nemáte dost místa pro létání s Carbon Cubem, je přesně pro vás model Hobbyzone Champ S+, který má stejné technologie, ale je o polovinu menší a na létání vám stačí plocha poloviny fotbalového hřiště.