Možnosti tuningu RC modelů aut

NIc není tak dobré, aby se to nedalo ještě vylepšit a o RC autech to platí také. Na příkladu zcela nového modelu Traxxas Rustler 4WD VXL si ukážeme, co vše a proč můžeme na našem RC modelu "vytunit" a je toho opravdu dost.

Co a v jakém pořadí měnit?

Pokud máte omezený rozpočet a nechcete si hned nasadit vše, co je zde popsáno, protože cena modelu třeba konkrétně tohoto Rustleru se skoro ztrojnásobí, následující tabulka vám pomůže, níže potom podrobněji.

Předně upozorňujeme, že kromě pneumatik a kol používáme výhradně originální díly Traxxas, kde je zaručena 100% kompatibilita s ostatními součástmi modelu. Pokud budete upravovat třeba oblíbený TRX-4 a nejen u tohoto modelu, je třeba dát pozor na podezřele levné výrobky čínských výrobců - plasty mohou být materiálově ošizené, hliník na CNC obráběných dílech měkký a podobně. Pozor také na správné rozměry. Originální díly nejsou úplně levné, ale vždycky říkáme - máte koníčka ježdění na motorce? Taky si na ní nekoupíte to nejlevnější, co je k mání a u RC aut je to stejné.

1. Chlazení motoru a ESC
2. Různé velikosti pastorků
3. Pneumatiky nebo celá kola - určitě si budete chtít vyzkoušet jízdu na asfaltu, v blátě, na sněhu - se setovými terénními univerzály to není ono
4. BT modul do vysílače a telemetrická čidla - pro jízdu nejsou nezbytná, ale hodí se k nastavení a přehledu nad stavem modelu
5. Centrální diferenciál - odpadnou vám problémy s nastavením třecí spojky a zlepší se jízdní vlastnosti ve vysoké rychlosti
6. Hliníkové hexy a těhlice
7. GTR tlumiče
8. CV poloosy
9. Servo řízení - až odejde setové, zvažte osazení rychlejšího a výkonnějšího, konkrétně pro Rustler se jedná o zcela nové TRA2075R

Obecné pokyny k vyhledání dílů:

Najít správný tuningový díl nemusí být úplně jednoduché, pokud nemáte dostatek zkušeností. Vždy doporučujeme nás kontaktovat přes technickou podporu, věci na Traxxas a další značky máme v malíčku a ihned dokážeme poradit. Pokud chcete vybrat sami, prohlédněte si seznamy náhradních a tuningových dílů a explozivní výkresy v manuálu k modelu (u Traxxasu bílý sešit v sáčku s dokumentací), kde jsou díly uvedeny, tuningové jsou označeny předponou opt. Číslo dílu na našem eshopu potom zadáte do vyhledávání, protože ne všechny položky máme zařazené do katalogu kvůli přehlednosti. Většina dílů je skryta a zobrazí se jen na základě vyhledávacího dotazu. Např. 20 zubový pastorek pro Rustler má objednací číslo 3950X takže tohle zadáte do vyhledávání... Pokud se nic nenajde, kontaktujte nás a vybereme alternativu, na eshopu máme totiž vidět jen věci, které jdou rychle dodat, pokud je položka dlouhodobě nedostupná, tak se nezobrazuje, protože k čemu je vám položka, která nejde koupit? K ničemu...

1. Chlazení

Na horním obrázku vidíte průběh instalace chladiče motoru obj. číslo TRA1522 a ventilátoru chladiče ESC TRA3340

Přídavné chlazení je nutné u všech výkonnějších, nebo zatěžovaných modelů obzvlášť při provozu na 3S baterie, nastavením nízkého převodového poměru (vysoká rychlost)  a v letním období. Traxxas dodává pasívní chladič motoru pro velikost 550 a 380 a ventilátory na regulátory. Obě tyto věci sníží teplotu až o 30°C a určitě je doporučíme, protože se jedná o cenově nenáročnou záležitost. U chladiče na motor 380 je v balení teplovodivá pasta, k 550 si ji musíte dokoupit. Výkonné modely 1:8 a 1:5 používají motory Castle, ke kterým Castle dodává i aktivní chladiče, takže hledejte pod značkou Castle Creations. Regulátory VXL mají ochranu proti přehřátí (na moment se sníží výkon nebo se auto zcela zastaví) motor však toto nemá a může dojít k jeho poškození. Teplota motoru nesmí překračovat dlouhodobě 90 stupňů, teplota baterie a regulátoru 65.

2. Pastorky a spury

Traxxas obvykle dodává k modelu základní pastorek (stock) a druhý pro vyšší rychost. Jsou základního provedení z automatové oceli, určitě si potom pořiďte kalený ocelový. Více zubů znamená vyšší rychlost, méně zubů nižší rychlost, větší zrychlení a větší točivý moment na kola. Převodové poměry a doporučené kombinace pastorku a spuru (oběžného kola) jsou vždy uvedeny v přehledné tabulce v manuálu. Kombinací velikostí pastorku a oběžného kola je možné dosáhnout velkého množství kombinací s velice jemnými rozestupy převodových poměrů. Většinou vám ale vystačí základní spur a 2-3 pastorky. Všechny modely mají otočné zavěšení motorů, takže je možné snadno namontovat pastorky s jiným počtem zubů a tedy jiným průměrem. Takže zmíněný Rustler se dodává s 11 zubovým pastorkem, se kterým jede kolem 65km/h na tříčlánek, v balení najdete i 17 zubový, se kterým jede 96km/h a můžete si dokoupit i 20 zubový, se kterým jede více jak stovkou. Větší nasadit nejde, protože motor již nejde více vyklonit. Větší pastorky použijeme na rovné tratě, menší do těžšího terénu. Můžete použít i pastorky jiných výrobců, je třeba hlídat tzv. modul (48DP, 32DP a další) a také průměr hřídele. Pozor u předělávek stejnosměrných modelů na levné čínské střídavé motory třeba z Hobbykingu - Traxxas má u motorů velikosti 36mm hřídele 3,17mm, číňané dělají motory s 5mm hřídelí, ale na ně se velmi těžko shánějí pastorky s modulem 48DP, které jsou třeba u stejnosměrného Slashe! Upozornění - spur je z kompozitového plastu, pastorek ocelový nebo hliníkový. Tato kombinace se nemaže, jede to nasucho, je však potřeba vždy správně nastavit mezizubovou vůli!

3. Kola a pneumatiky

U tohoto Rustleru a vlastně většiny aut jsou z výroby osazeny pláště s univerzálním vzorkem, v tomto případě Talon, která jsou tak nějak univerzální - prostě se hodí na vše a na nic. Je vhodné si pořídit (a u výkonných dražších modelů obzvlášť) speciální pláště na asfalt (Anaconda) těžký terén (MAXX) a třeba bláto a sníh (Paddle). Je třeba si ohlídat průměr disku a ofset - jiná jsou kola pro 4WD a 2WD přední/zadní. Pokud nevíte, zeptejte se nás.
Je možné použít i kola jiných výrobců, je však vždy třeba hlídat velikost a typ náboje (nejběžnější je 12mm hex) a také ofset, tj. vzdálenost náboje od vnitřní strany ráfku, aby vám kolo vůbec šlo na model nasadit. Pozor také na levné čínské atrapy třeba u celokovových expedičních kol...

Na horní fotce vidíte Rustler osazený koly Dynamite Speedtreads, která jsou pro tento model vynikající pro použití na asfaltu. Jako jedny z mála mají 14mm hexy s redukcí na 12mm, takže jdou osadit i na modely s méně obvyklým 14mm unašečem.

4. Telemetrie a bluetooth modul do vysílače

Traxxas má skvěle udělanou telemetrii, již jsme zde o tom psali, takže jen krátce. Po instalaci BT modulu do vysílače můžeme pomocí mobilu a aplikace Traxxas link nastavovat spoustu parametrů modelu, což jde jinak jen kostrbatě přes tlačítka na vysílači a programovací strom. BT modul je nezbytnost pro všechny výkonnější modely a je možné ho dát do všech vysílačů TQi. Pouhou instalací modulu však nezískáme z modelu žádná data, je potřeba doplnit příslušná čidla. Nejzákladnější jsou čidlo otáček, skládající se z magnetu a držáku, ten se montuje na hlavní oběžné kolo a rozlišuje se pro kolo na spojce nebo pro kolo na centrálním diferenciálu a samotného snímače - proto pozor, pokud plánujete osadit centrální diferencilál, dejte čidlo otáček až potom. Druhým je čidlo napětí a teploty, o tom jsme psali v článku o telemetrii TRX-4. Obě tato čidla zapojíme do příslušných konektorů v přijímači a už to funguje. V Dashboardu TRX link se objeví příslušné hodnoty - napětí, teplota motoru, otáčky a vypočtená rychlost. Je možné osadit i další čidla, třeba GPS modul pro přesnou rychlost, tam je ale potřeba doplnit tzv. rozšiřující modul telemetrie, propojit ho s přijímačem a teprve do něj zapojit čidla, která jsou jiná, než pro přímé zapojení do přijímače. Vše najdete v kategorii Traxxas telemetrie.

5. Centrální diferenciál

Na rozdíl od například modelů Losi Tenacity neosazuje Traxxas standardně na modely 4WD centrální diferenciál, ale třecí spojku. Tu je možné tímto centrálním diferenciálem nahradit, rozdíl vidíte na fotce - vpravo původní modul spojky s přítlačnou pružinou, vlevo stejně velký modul diferenciálu TRA6814. Výhodou diferenciálu je nižší náročnost seřízení a servisu a také samozřejmě lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách ve vysokých rychlostech a menší zátěž pohonné soustavy. Všimněte si, že na obou modulech je namontován držák magnetu snímače otáček. Tento díl se liší pro modul spojky a diferenciálu, proto je třeba před osazením telemetrie na to myslet. Na rozdíl od zmíněného Losi, které sice diferenciál má, má Traxxas nastavitelné spojovačky a lze tedy měnit odklon a sbíhavost kol, takže každé auto má něco, dle našeho názoru je Rustler výrazně lepší auto než Losi Tenacity - má větší možnosti tuningu i nastavení podvozku pro různé typy tratí.

6. Zavěšení kol - hliníkové těhlice a hexy

Zde vidíte kompletní hliníkové zavěšení na přední nápravě. Hexy TRA1654X a těhlice TRA6837X s držáky TRA6832X.

Traxxas dodává díly zavěšení - tzv. těhlice jako frézované eloxované hliníkové obrobky. Tyto díly umožňují přesnější usazení ložisek, celé kolo pak má menší vůle a tím je přesnější řízení. V plastových těhlicích se postupem času ložiska uvolní a vůle se zvětšují, u kovových toto nehrozí. Rustler nemá nastavitelnou sbíhavost zadních kol, ale právě pomocí hliníkových zadních těhlic je možné ji zvětšit či zmenšit o 1,5° podle toho, zda je namontujete normálně, nebo opačně levá na pravou stranu a pravá na levou. Řeč byla o ložiskách, standardně dodávaná jsou kovová s gumovými kryty, je možné osadit i celokovová ložiska s vyšší životností. Pokud osazujete kovové těhlice, je vhodné upgradovat i unašeče, tzv. hexy, které opět lépe přenášejí točivý moment na kola, nevznikají vůle. Při osazení kovových hexů bude patrně třeba přidat pod ně po jedné teflonové podložce, aby poloosa neměla podélné vůle. Je třeba upozornit, že všechny šrouby do kovových dílů je nutné zajišťovat modrým lepidlem na šroubové spoje, ale pozor, aby nedošlo k zalepení ložisek a otočných dílů!

7. Tlumiče

Na tomto obrázku vidíte na levé straně setovou zadní montáž kromě těhlice a hexu a na pravé straně GTR tlumič xx-long TRA8462X a pružinu GTR xx-long. Pro přední nápravu jsou tlumiče označeny GTR long TRA7461X. Zároveň je na pravé straně nainstalovaná CV poloosa TRA6852R.  

Standardně jsou na modely montované obyčejné plastové tlumiče bez možnosti přesné nastavení světlé výšky, to je možné udělat jen pomocí plastových mezikroužků. Tzv. GTR trumiče se závitem a stavěcím kroužkem má standardně jen REVO a Summit, modely na platformě REVO 1:16 a Slash Platinum a Ultimate. Osazením GTR tlumičů získáte možnost rychlého a přesného nastavení světlé výšky pro různé tratě. Tyto tlumiče navíc mají povlakované pístnice a teflonem potažené vnitřní stěny pro minimalizaci tření a omezení úniků oleje. Jsou také robustnější, takže se tak snadno nezničí. Pro GTR tlumiče, které mají větší průměr, je třeba namontovat i speciální pružiny. Ty se dodávají ve více tuhostech, rozlišených barevnými proužky. O tlumičích a olejích do nich bude samostatný článek. Můžete si také osadit trochu levnější tlumiče Big Bore, které mají stejně velký objem oleje a vysokou pevnost, ale nemají nastavování závitem - hodí se, pokud často neměníte světlou výšku a nevadí vám používání distančních kroužků. Proč vlastně tlumiče měnit? Pokud chcete dělat s autem to, co vidíte na produktových videích od Traxxasu, moc dlouho by vám plastové setovky nevydržely...

8. CV poloosy

Toto je cenově nejdražší tuning, sada na celé auto vyjde skoro na 4600,-, ale určitě se vyplatí u aut se střídavým motorem, pokud jezdíte opravdu agresivně a rychle v těžkém terénu. Standardně jsou montovány plastové dvoudílné poloosy s jednoduchými kardany. Ty mají tu nevýhodu, že obyčejné kardany nemají stejnou úhlovou rychlost na výstupu z diferenciálu a na straně kola. Rozdíl je nepatrný, ale způsobuje to mírné vibrace a zátěž pohonné soustavy. CV stejnoběžné poloosy tuto nežádoucí vlastnost nemají, pohybují se i ve vysokých otáčkách naprosto hladce, tím zvyšují životnost ložisek a zlepšují jízdní vlastnosti ve vysokých rychlostech. Krom toho mají mnohem vyšší životnost, plastové kardany se vlivem vysokého točivého momentu střídavých motorů poměrně rychle ukroutí. Doporučujeme jejich montáž právě u nejvýkonnějších modelů Slash, Rustler, Revo atd. Pro Rustler jsou na zadní nápravu CV poloosy TRA6258R a pro přední TRA6851R. Samozřejmě v případě poškození je možné vyměnit jen části poloosy - zvlášť jsou všechny díly i gumové prachovky.

9. Servo řízení

V modelech tohoto typu (Rustler, Slash, Stampede) Traxxas standardně používá servo 2056 ve stejnosměrných verzích a 2075 ve VXL modelech, oboje s plastovým ozubením a plastovou hřídelí. 2075 bylo navíc dodáváno ve dvou variantách - starší a novější od jiného výrobce s červeným puntíkem vedle čísleného označení, kde se již nekazí elektronika. Pokud máte servo 2075 bez červeného puntíku u čísla, jezděte opatrně a nezatáčejte koly při stojícím modelu nebo při zablokovaných kolech - to nedělejte ani s jinými servy, ale u tohoto serva je to přímo rizikové. Vzhldem k tomu, že nemáme kontrolu nad tím, jak k případné závadě došlo a kdy k závadě došlo, serva nejdou reklamovat s výjimkou nových modelů zhruba do měsíce od zakoupení. Vždy upozorňujeme na to, že pokud toto neakceptujete a nechcete kupovat náhradní díly v případě závady, modely aut si vůbec nepořizujte. Pokud díly kupovat nechcete, jezděte na rovných upravených tratích pouze v suchu a nezatáčejte se zablokovanými koly - pak k závadě nedojde - není to však příliš zábavné ježdění :-) Pokud se vám servo rozbije, můžete si rovnou osadit kvalitnější tuningové - např. místo 2075 rychlejší 2075R do Rustlera, Stampede atd. nebo silnější 2075X do TRX4. Ještě výkonnější modely serv jsou nová 2250 s momentem 24kg a 2255 s momentem 29kg. Ta jsou vhodná do TRX4 nebo jako náhrada dvou spřažených serv v EMAXX, EREVO a Summit kde se použije jen jedno místo dvou a odpadá časté seřizování souběhu dvou serv. Pozor: pokud použijte tato serva, je nutné osadit doplňkový BEC obvod - buď originál Traxxas TRA2262 nebo nějaký jiný - děláme v servisu dle přání. Důrazně nedoporučujeme používat tato a jiná silnější serva bez doplňkového BEC obvodu, protože může v případě zablokování serva dojít ke spálení BEC obvodu v regulátoru, případně celého regulátoru a také přijímače (stává se). Pokud přesto chcete osadit servo třetího výrobce, namontujte si BEC. Serva Traxxas mají 25 zubovou výstupní hřídel, stejné jako Futaba. Můžete použít libovolné servo standardní velikosti, ale upozorňujeme, že podezřele levná serva čínských výrobců obvykle nemívají dlouhou životnost, prostě kvalita něco stojí a vždy se vyplatí.