Losi Super Rock Rey - ultimátní RC auto

Chcete opravdu velké a hodně univerzální RC auto? Máte ho mít. Před dvěma lety uvedla firma Losi skutečně jedinečný model, který dosud nemá žádnou významnou konkurenci - Rock Rey. Byli jsme z toho dost nadšení, protože to je model, který projede skutečně téměř jakýkoliv terén a zároveň je opravdu rychlý - je to kombinace všeho v kvalitním zpracování Losi. Je do lesa, na prašné cesty, na sníh, má nájezdový úhel 90 stupňů a zavřený zadní diferenciál, takže projede i to, co běžné modely ne. 

Podobná auta jsou a byla již dříve, třeba Axial Wright a podobné, jenže to jsou dost pomalé crawlery, Rock Rey je rychlík. Má však jistá omezení a hlavním je velikost. Sice je to desetina, ale pokud máte opravdu velké plochy, chcete jezdit v opravdu těžkém terénu, hlubším sněhu a blátě a podobně, bude pro vás velikost Rock Rey 1:10 malá - na velké louce nebo poli se ztratí. Ne tak Super Rock Rey - v měřítku 1:6 je to skutečně macek, že si řeknete tak, to je akorát, větší už by to snad ani nešlo.

Zde vidíte srovnání s naším oblíbeným Traxxas Rustler 4WD, který jsme představili v minulém článku o tuningu aut - je to úplně průměrně velký model.

Auta této velikosti už zde jsou - třeba Traxxas Unlimited Desert Racer nebo velmi podobný a na stejném šasi postavený Losi Super Baja Rey - jenže to jsou short course trucky - nízká auta s menší průchodností terénem, vhodná spíš na trati než do otevřeného terénu.

Pak je zde samozřejmě prodejní trhák roku 2017 Traxxas X-MAXX 1:5 - do této chvíle jediná volba v této velikosti, pokud jste chtěli skutečný offroad. Jenže při srovnání se Super Rock Rey bledne X-MAXX trochu závistí a v Traxxasu mají jistě vrásky na čele a horečně přemýšlí, co budou dělat, protože Super Rock Rey je v mnoha ohledech lepší než celoplastový X-MAXX, navíc je o dobrých pár tisíc levnější. Ale popořadě... podíváme se na něj. Zde vidíte srovnání obou aut.

Ve stříbrné metalíze baja designs vypadá snad ještě lépe, než v bílé barvě Raceline.

Super Rock Rey (SRR) je na první pohled prakticky stejný jako jeho menší bratr - jediný vizuální rozdíl je v rezervním kole na zadní korbě a více maketových detailů u SRR. Stejná je konstrukce šasi a klece karoserie, stejná je koncepce a montáž lexanové karoserie. Velmi špatně se to rozebírá a vše je dost nepřístupné - z hlediska údržby je mnohem lepší X-MAXX. Po sejmutí kastle se hned dostanete ke všemu podstatnému, navíc celou přední a zadní část sundáte po odmontorvání 4 šroubů, na Losi takto neuděláte nic, musíte to celé odstrojit a rozebrat postupně.

Jenže každá mince má dvě strany - Traxxas bez většího snažení můžete po tvrdém nárazu přerazit vejpůl právě v místě modulárních spojů, to se u 4mm šasi Losi nemůže stát. Vidíte, že vzhledem k velikosti modelu je to šasi uzoučké. Také ramena a ojničky Losi jsou mohutnější, tlumiče a pružiny jsou stejně velké.

 Karoserie Super Rock Rey je neobyčejně pevná a lecos vydrží, X-MAXX je po vážném incidentu v podobě mnoha kotrmelců na tvrdém povrchu zralý na výměnu karoserie v ceně přes 3000 korun, SRR to vydrží, protože karoserie je jen slupka na mnohem pevnějším rámu. Mimochodem ona slupka má tloušťku stěny 1 mm, takže i ta lecos vydrží a jen tak nepraskne. Dodává se ve dvou barvách - šedá metalíza Baja Design a bílá Raceline - viz fotky nahoře.

Maketové provedení je prakticky dokonalé, pryč je doba prázdných kokpitů - samozřejmostí je figurka pilota, navigátora, sítě v oknech, hasicí přístroje, dokonce i tlumiče mají makety zásobníků s hadicemi. Výborné jsou vysoce svítivé LED rampy - vpředu dvě bílé, vzadu nahoře kombinovaná bílá s červenou, takže i v noci bezpečně uvidíte orientaci modelu - taková večerní jízda na zamrzlém rybníku nebo sněhové plání bude bezpochyby famózní zážitek. 

SSR má délku skoro 70 cm, šířku 44, rozvor 51 a světlou výšku 76mm. X-MAXX má stejný rozvor, délku a šířku o 10 cm větší a o 3 cm vyšší světlou výšku, je také o kilo lehčí. Na pohled jsou však prakticky stejně velké. Traxxas má větší a širší kola, Losi má v základu centrální diferenciál, který pro X-MAXX stojí 1900,- navíc místo setové třecí spojky. Traxxas je celý v plastu, šasi Losi je ze 4mm tlustého hliníkového plechu.

Traxxas má lepší RC vybavení a snadnější a levnější instalaci telemerie v podobě aplikace traxxas link a bluetooth modulu do vysílače, nainstalování telemetrie do Losi vás vyjde na 2250,- v podobě telemetrického modulu k přijímači a BT modulu k vysílači. U Traxxasu všechno tohle funguje líp než u RC vybavení Spektrum, které má Losi. Na X-MAXX je dostupná řada tuningových kol s různými dezény, Losi má jen jedny kola Maxxis - mimochodem, upevňují se maticemi na 17mm klíč a mají 20mm hexy, což není úpně běžná velikost.

Zavěšení předního kola - dbali i na takový detail jako je brzdový kotouč se třmenem.

Oba modely jezdí na stejné sady baterií - 2 kusy tří nebo čtyřčlánků s kapacitou 5Ah výš, do X-MAXX se vejdou větší kapacity, do Losi je maximální rozměr jednoho aku 4,7x4,8x14 cm. Losi může jezdit i na dvě sady dvoučlánků, ale to bude takové nijaké, doporučujeme 2x 3S nebo 4S. Po vydání prvních fotografií jsme dlouho dumali, jak se tam vlastně ty baterky budou dávat a na co to vůbec bude jezdit. U menší desetiny se vkládají zezadu přes servisní dvířka, u SRR zdola, kryt je jištěný uzávěrem, který se vytáhne směrem dozadu a dvířka se vyndají. Součástí setu je pěnová vložka, kterou tam dáte, pokud máte menší baterie.

Šachta má rozměr 15x10x5 cm a vejdou se do něj právě dva paky zmínené velikosti. Na zadní straně šachty je otvor, kterým protáhnete kabely a zapojíte do dvou vestavěných konaktorů EC5 - ty jsou seriově spojeny, takže můžete jezdit i jen na jednu baterii třeba 6S, ale potřebujete zkratovací propojku. Pozor, konektory jsou daleko, takže musíte použít buď baterie s delšími kabely než 10 cm, kabely si nastavit, nebo použít prodlužku nebo redukční kabel. Vše jsme pro vás připravili a je to dostupné v eshopu jako související produkty k modelům. Doporučujeme aku Team Corally, který mají dobrý poměr cena výkon nebo červené Dynamite Reaction 50C, které jsou přímo pro tento model určené.

To je rozhodování, co? Nicméně - cena Losi je nižší skoro o 7000, což jsou 2 sady baterií... a nám Evropanům je jeho štíhlý buggy design a maketová věrnost přece jen trochu bližší, než oteklý mastodont X-MAXX. Výběr je na vás, v následující části vám jen ukážeme některé detaily Super Rock Rey.

Vkládání motoru je úplně stejné jako u menší desetiny - po odmontování dvířek se motor vytáhne včetně lože. Použit je brushless motor 56x87mm 750 otáček na volt s pastorkem s modulem 1.5. Na obrázku vidíte srovnání s úplně běžným motorem velikosti 540.

Zde vidíte zadní vlečenou nápravu, stejné koncepce jako u skutečných aut této kategorie, je stejná jako u Rock Rey 1:10, ale má zadní diferenciál. Bez něj už by to v této velikosti nešlo. Všimněte si pásů omezovačů zdvihu tlumičů - můžete si je libovolně nastavit.

Zde vidíte přední nápravu (vzhůru nohama). Táhla řízení jsou z hliníku, ostatní vláknem plněný plast. Mimochodem, SRR se vyrábí v Číně, Horizon Hobby tam má nového výrobce, který je schopen zajistit stejnou kvalitu, jako taiwanští výrobci. Klíčovým prvkem kvalitní výroby je vyladěné vstřikování plastů a vstupní materiál, dobrá montáž a kvalitní výstupní kontrola. Ostatní komponenty - například frézoané díly, udělá stejné továrna v ČR, Číně, na Taiwanu nebo třeba v Somálsku. Horizon Hobby si zakládá na kvalitě, proto již není třeba bát se nápisu Made in China na krabici, důležité je, kdo model vyvíjí a jaká je kontrola výroby. 

Po odmontování střechy je ukáže regulátor - 160 ampérový macek vlastní výroby Horizon Hobby pod značkou Dynamite. V černé díře za ním, kam není vidět, je šestikanálový přijímač Spektrum SR6000 se stabilizací AVC. Pokud použijete jiný vysílač, než setový DX2e, můžete si například nainstalovat dálkové spínání světel. Dali tam 6 kanálový, protože 4 kanálové s AVC již nejsou v prodeji. Usoudili zřejmě, že jejich výroba je zbytečná - když s AVC, tak má prostě 6 kanálů.

Abyte se dostali k ostatním komponentům, je nutné odmontovat celou karoserii. Potom se dostanete k servu řízení. Je použito 18 kg Spektrum S904 s rychlostí 0,2s a rozměry 59x55x29mm v hliníkové krabičce. Má nestandardní 15 zubovou výstupní hřídel. 18 kg není na takový model úplně moc, tak uvidíme, ale snad vývojáři víc, co dělají. Na tu velikost není ani moc drahé, stojí 1700,- 

A poslední je pohled na přední tlumič po sundání karoserie. U tohoto modelu je skutečně nepříjemné, že pokud chcete dělat údržbu, musíte to celé rozebrat, což zabere dost času. Ale je to daň za pevnost konstrukce. Příjemná je naopak cena náhradních dílů, které jsou na poměry Losi a velikost modelu opravdu levné. Například hliníkové tělo dvou tlumičů včetně krytek a drobností za 1400,- dvě pístnice za 159,- dvě těhlice za 350,- přední ramena za 400,- Takže můžete řádit a peněženka nebude moc krvácet. Ceny jsou prakticky stejné jako u desetiny, což je velmi dobré - zřejmě je to zmíněnou výrobou v Číně, která je levnější než na Taiwanu. 

RC auto této kategorie je určené lidem, kteří ví, co chtějí, mají prostor, kde s tím jezdit a samozřejmě do toho chtějí dát ty peníze. Nicméně si umíme dost dobře představit, že to jediné auto, který majitel bude mít, protože je sice velké ale dost univerzální - může do lesa, na cesty, na asfalt, takže místo k ježdění se určitě vždycky najde.  

Jestli bude čas to otestovat, najdete zde pokračování...

Skladem máme obě barvy - Bajadesigns i Raceline, můžete si je hned objednat, nebo přijít do klatovské prodejny, kde máme oba vystavené. V související položkách u obou modelů pak najdete doporučené baterie a kabely.