Lipolky Foxy a RAY třetí generace s funkcí LC

Možná už jste tuto novinku zaznamenali, nám trochu unikla, proto o ní informujeme až nyní. Pelikán loni v srpnu uvedl třetí generaci svých lipol akumulátorů pod značkami FOXY a RAY. Baterky jsou to oblíbené a kvalitní. Třetí generace potom má zajímavou novinku, kterou je funkce Lipo Check - zkráceně LC. 

Je to malý tišťák vsazený do přední strany akumulátoru mezi silové a balanční kabely, na kterém jsou osazeny čtyři mikro LED diody a mikrospínač. Po stisknutí onoho mikrospínače se rozsvítí příslušný počet diod podle zbývající kapacity v akumulátoru - vybito - červeně a zbylé tři zeleně - 30, 60 a 100%. Samozřejmě je indikace podle napětí, měření je orientační, ale pro zběžnou kontrolu naprosto dostačuje - velmi užitečná vychytávka, která může nahradit oblíbené značkovače baterií.

Rozdíl mezi FOXY a RAY je ten, že RAY jsou spíše levnější akumulátory nižších kapacit, papírově 30/60C a FOXY začínají na vyšších kapacitách a jsou k dispozici až do šestičlánků 16Ah pro obří modely nebo velké koptery a vrtulníky. FOXY mají papírově 40C, 80C ve špičce. Papír snese všechno, takže tyto hodnoty je třeba brát trochu s rezervou a používat akumulátory s rozumem, pro zachování maximální životnosti, ideálně na polovinu až 2/3 doporučené zátěže. Orientačně jsme změřili vnitřní odpor u RAY 2200 mAh 3S a u nové baterie vycházel přepočet na C zhruba na 25, v baterii byl jeden o něco slabší článek, ostatní dva měly vynikající parametry - ovšem skutečná hodnota C celého paku je podle nejslabšího článku. FOXY máme zařazené v kategorii premium akumulátorů a RAY v economy, postupně jimi nahradíme baterie značky Pecka Power.

V této souvislosti možná stojí za to zmínit, jak se vlastně Lipolky vyrábí - primární články, ze kterých jsou baterie složené, vyrábí na světě jen několik továren. Výrobci baterií si tyto články třídí podle kvality a sestavují z nich paky, které prodávají distributorům pod jejich vlastními značkami (třeba Pecka), případně si je výrobci vyrábí sami (Gens). Každý týden nám chodí mailem několik nabídek od čínských výrobců, že nám budou dodávat akumulátory s naší značkou RC-ZOOM. Bylo by to možné, ale je to zatím zbytečné, protože značek je na trhu spousta a s čínany je strašná domluva, především co se reklamací týče. 

Primární články jsou u finálního výrobce tříděny podle kvality od nejlepší po nejhorší (rozuměj nejdražší - nejlevnější) a na základě toho jsou pak sestaveny finální baterie. Dá se pak ještě ušetřit na kvalitě zpracování, kabelů, materiálu pouzdra, trochu přestřelit C, neodvést příslušné daně a poplatky za elektroodpad a podobně. To je důvod tak razantních rozdílů v cenách baterií. Pokud si distributor objedná levnější baterie a výrobci přebývají dražší články a nedostávají se mu levnější články horší kvality, může se stát, že smontují třeba 20 C paky z o něco lepších článků - a potom máte štěstí. U méně seriózních výrobců / distributorů to bývá právě naopak - nakoupí levně a nalepí tam nálepku s vyššími C, protože přece koncový uživatel si přesné hodnoty těžko změří. Obvykle platí a máme to ověřené, že čím dražší baterka, tím vyšší kvalita a životnost (samozřejmě se najdou výjimky, viz výše, ale je to jako sázka do loterie). Nejlepší akumulátory, které máme, jsou E-flite, není výjimkou přes 800 nabíjecích cyklů u 2200 mAh 3S 30C. Samozřejmě není možné baterku honit nadoraz, pokud tento typ použijete např. v modelu s odběrem proudu do 30A, bude zatěžovaná tak na necelou polovinu a potom nebude výše zmíněných 800 nabití žádný problém. Spočtěte si potom, kolik stojí jeden nabíjecí cyklus u levné a drahé baterie...

Na závěr této bleskovky, která se nám trochu natáhla, jedna důležitá informace o dopravě Lipol akumulátorů. Není žádné tajemství, že velkoobchody dováží baterky letecky, není možné nechat je "hnít" týdny někde v kontejneru na moři v prostředí s velkými rozdíly teplot - resp. je, to jsou pak baterky za podezřele nízké ceny, kde se na dopravě šetřilo a podle toho pak můžou baterie vypadat. Podle nových regulí pro nákladní leteckou dopravu je nařízeno, aby Lipol akumulátory měly při leteckém transportu napětí maximálně 3,4V na článek, což je z dlouhodobého hlediska pro baterku likvidační, například na akumulátorech Turnigy jsou již nové nálepky informující o tomto stavu a také o nutnosti co nejrychlejšího dobití na skladovací napětí - STORAGE. 

S tím souvisí naše skladové zásoby - akumulátory, které mají z výroby připájen konektor, ihned po naskladnění dobíjíme do STORAGE napětí a tím je možné je držet delší dobu skladem. Ovšem například právě Lipol FOXY a RAY konektory nemají, proto je až na výjimky nedržíme skladem a objednáváme je z velkoobchodu až po vaší objednávce. Tím je zaručena větší "čerstvost" baterií. Pokud se vyskytne nějaký akumulátor, který čeká na vaši objednávku u nás delší dobu než pár dní, připájíme na něj konektor XT-60 a dobijeme ho na skladovací napětí. Proto se nedivte, když vám přijde akumulátor s popisem bez konektoru s konektorem XT-60.