Jak začít létat s RC modely letadel? Aktualizace pro rok 2019

Pomalu začíná nová sezóna a proto je potřeba oprášit staré téma - jak začít s létáním s rádiem řízenými modely. Objevily se novinky, reálné ceny se snížily díky rostoucím mzdám, ale bohužel nám do obchodu stále chodí velké množství lidí, kteří se spálili při výběru prvního modelu, chtějí lepší a často litují zbytečně utracených peněz. Proto čtěte dále, ať jste na tom lépe. Upozorňujeme na to, že tento článek je na téma jak začít létat s modely, nikoliv jak začít modelařit. To je totiž něco zcela jiného. Článek je pro lidi, kteří se létáním chtějí bavit, nemají čas na neúspěšné pokusy a nechtějí modely stavět.

Nejlépe uděláte, když přijedete do naší prodejny v Klatovech, kde vám vše ukážeme a předvedeme, nebo alespoň zavolejte, určitě vám poradíme model a příslušenství přesně pro vás. 

Od doby napsání prvních článků na toto téma se změnila nabídka modelů, některé skončily a již nejsou v prodeji, objevily se nové. Tyto rady však platí beze změny - aktuální nabídku kvalitních RTF setů najdete zde. 

Toto je Bixler, jeden z mnoha klonů původního modelu Multiplex EasyStar. Před lety ideální začátečnický model, ale v době pokročilých technologií již zastaralý model s mnoha nevýhodami. Typický příklad toho, jak v moderní době s modely nezačínat - oni stále mají tlačný pohon, protože neumí vyvinout technologii ani podobnou SAFE systému...

Pokud jste zadali do vyhledávače dotaz, podobný nadpisu článku, je možné, že tento článek je vaše první setkání s létáním s modely, pokusíme se vám poradit tak, abyste byli maximálně spokojení a také vyvrátit řadu mýtů, které v této oblasti panují.

Rada první: nevěřte diskuzním fórům, v ideálním případě s nimi vůbec neztrácejte čas. Pokud se tam totiž zeptáte jaké že je nejlepší letadlo pro začátečníka, dostanete velké množství odpovědí a každá z nich je naprosto jiná, protože každý začínal s něčím jiným a většinou nemá žádné (nebo jen malé) srovnání. Fóra jsou vynikající na zodpovězení zcela konkrétních, ne obecných dotazů. Rada druhá: berte s velkou rezervou "dobré rady" zkušených modelářů. Většinou moderní technologie neznají a budou vám radit tak, jak sami začínali. Tím se moc rychle dopředu neposunete, tenkrát bylo vše na hodně dlouho. Největší a trestuhodný mýtus je to, že elektronické systémy vás nenaučí pilotovat model - to je naprostý nesmysl - tyto systémy pouze zabrání rozbití modelu. Když model zvládnete, prostě si je vypnete. 

A nyní již k tématu. Před lety byla rada jak začít poměrně jednoduchá - pořiďte si něco jako Multiplex Easystar, případně jeho klony - Beta 1400, Skysurfer X8, Bixler (foto nahoře) a podobně. Proč? mají tlačný pohon, tedy motor s vrtulí jsou chráněny při pádech, kterých je u začátečníků dost. Nejčastější chybou je totiž přetažení při přistání, ztráta vztlaku a následný pád modelu "po čumáku". Model šel narovnat a opravit, pohonná jednotka zůstala bez poškození. V tomto směru OK, ovšem letové vlastnosti těchto modelů nejsou kdovíjak skvělé, ve srovnání s plnohodnodnými modely jsou hrozné, jsou to účelové kompromisy - například jsou nestabilní při letu na zádech kvůli stabilizačním wingletům, jdou špatně do výkrutu a podobně, prostě letové vlastnosti jsou o poznání horší než u pokračovacích modelů. Podobně se to má i s různými malými začátečnickými modely, řezaných drátem z EPP desek. Určitě si je nepořizujte v případě, kdy nechcete modely stavět, ale jen létat - musí te slepit, osadit elektronikou, nastavit vysílač atd. Navíc mají řízenou jen směrovku a výškovku, takže se nenaučíte hned zezačátku používat křidélka, což je dost na škodu, letové možnosti vzhledem k tlačnému pohonu a vzepětí křídel také nejsou kdovíjak skvělé, navíc ty modely vypadají dost hrozně. Za podobnou cenu, tedy kolem 4000 korun můžete mít plnohodnotné modely typu Sport Cub, Trojan nebo Delta Ray One se SAFE systémem a AS3X stabilizací proti větru.

Naše rada - tyto modely si pořiďte jen v případě, že na lepší nemáte peníze a přesto chcete hned létat (ovšem s tou cenou je to trochu sporné, jak se dočtete na konci).  

Výběr prvního modelu bychom rozdělili podle tří kritérií:

1. mám málo místa, nebo bydlím ve větším městě, případně chci model často někam vozit, nebo ho vozit v autě pořád - ideální pro začátek jsou RTF sety mikro modelů - v současné době jsou v nabídce Sport Cub S, Trojan, Champ 0,5m a nový Delta Ray One

2. mám místo, ale nemám letiště - volbou č. 1 je pro vás Conscendo Advanced, volbou č. 2 Carbon Cub S+, který umí přistát i na kdejaké louce

3. mám letiště ať travnaté, nebo asfaltové - nemusí to být nutně modelářské letiště ale bezpečná plocha s příslušným povrchem - můžete si vybrat jakýkoliv model

1. Mikromodely

Staří bardi si nyní budou rvát vlasy a křičet, co že to tady píšou - přece od jakživa platí, že začátečník musí mít ero co největší, čím menší je, tím méně stabilní atd. - ano, to platilo do příchodu technologií AS3X a SAFE. O těchto věcech už jsme zde psali, tak jen v krátkosti: AS3X je tzv. vypínač větru - gyroskopická jednotka vyhodnocuje pohyb modelu ve všech směrech a opačnými pohyby řídících ploch vlastně filtruje drobné nárazy větru, takže je model jakoby větší a na vítr méně náchylný. Vzhledem k tomu, že jsou na modelech použita rychlá digitální serva, reaguje stabilizace velmi svižně a při řízení se s ní nepřetahujete jako u stabilizací první generace. S pomalejšími analogovými servy, jaké jsou osazeny třeba na levných rc setech typu Bixler, stabilizace AS3X nefunguje. SAFE je záchranná funkce, která srovná model do vodorovného letu po ztrátě orientace. Například letím směrem k sobě a model začne padat po křídle vlevo. Zazmatkuji a nevím, co dělat. Obvykle tyto potíže končily pádem a odjezdem domů na opravy modelu. Nyní stačí stisknout velké červené tlačítko na vysílači a model se sám srovná do vodorovného letu a dá mi čas na opětovné převzetí řízení. Druhou a důležitější funkcionalitou systému SAFE je omezení náklonů ve třech režimech - nemůže se pak stát, že uvedete model do vývrtky ani do výkrutu. V režimu začátečník se model ani za nic nenakloní více jak 20° ve všech směrech, režimu mírně pokročilý jsou náklony omezeny na zhruba 45° a v režimu pokročilý je to vypnuto a model je možné řídit libovolně. Přitom stále funguje AS3X vypínač větru a SAFE - záchrana. Výhody jsou jasné - začátečník může rovnou řídit model, na který by ze začátku neměl a s rostoucími zkušenostmi si ochranu náklonů omezuje až ji nakonec vypne úplně a používá stejný model s plnohodnotnou letovou obálkou i pro třeba základní akrobatické obraty.

Na videu vidíte ukázku modelu Delta Ray One. Je to mikromodel, který však má střídavý motor a dvoučlánkovou baterii, takže má dostatečný výkon. Hodí spíše pro mladší ročníky s dobrým postřehem, protože může být i dost rychlý. Pro lidi s horším postřehem doporučujeme Sport Cub nebo Trojan, případně Champ 0,5m

2. Když nemáte letiště

Elektrovětroně jsou skvělé - můžete s nimi vyrazit do přírody a stačí vám kousek plochy na přistání. Ideální je třeba vyrazit na nějaký kopec a kochat se létáním pod sebou, v létě využívat termiku a lze s nimi dobře létat i ve větru. Vaší volbou číslo 1 je Conscendo Advanced. Naprosto bez diskuze momentálně nejprodávanější model pro začátečníky, ale i pokročilejší piloty pro zábavu.. Není běžně dostupný jako RTF set, ale od nás ho dostanete naprogramovaný do vybraného vysílače jako set i s akumulátorem a nabíječkou - vše dle vlastního výběru. Tyto modely s motorem v přídi se dříve doporučovaly až jako druhý model po nějakém trenéru s tlačnou vrtulí právě z důvodu možných pádů a poškození sklopné vrtule a motoru. Se systémem SAFE je poškození vrtule prakticky vyloučeno, elektronika nedovolí přílišné potlačení ani přetažení modelu - je třeba si vštípit jedinou věc - pokud nevím, jak dál, pustím kniply nebo přepnu přepínač - model se sám srovná - dříve se nesrovnal a skončilo to pádem. Samozřejmě se předpokládá, že první lety budou na dostatečně velké ploše, aby mohl model sám přistát v libovolném směru.

Pokud nechcete větroň, je pro vás to pravé model Carbon Cub S+. Model s vylepšeným SAFE systémem, který má navíc kompas a GPS modul, umí sám přistát a neuletí díky virtuálnímu plotu. Loňský hit, ale pro někoho může být až příliš přetechnizovaný kvůli nutnosti kalibrací a právě GPS, která po pár startech, kdy se to naučíte, začne být spíš na obtíž. Jak jsme zjistili od mnoha nových pilotů, GPS vlastně nepotřebují, zcela stačí SAFE systém. Carbon Cub umí startovat z neupravených ploch nebo z ruky díky tzv. tundra kolám.

3. máte letiště

Jak jsme již uvedli - nemusí to být nutně modelářské letiště, ale prostě vhodná dráha a dostatek místa okolo. Zde můžete létat se vším a můžete si vybrat i modely, které mohou startovat jen na upravené dráze - typicky se jedná o modely Apprentice a Mini Apprentice. Mají příďový podvozek, tekže jsou jednodušší na pojíždění a starty ze země, než modely s ostruhovým podvozkem a navíc vypadají více jako skutečná letadla typu Cessna.

Máme je vyzkoušené a opravdu fungují. Dali jsme do ruky rádio od modelu Apprentice člověku, který nikdy žádné RC letadlo neřídil a po chvilkové instruktáži, co se jakou pákou řídí, bez problémů odstartoval, odlétal pár koleček a hladce přistál - před lety něco naprosto nemyslitelného - model by byl na cucky, nebo by se mu muselo pomáhat řízením v režimu učitel - žák - v dnešní době něco jako učitel žák není vůbec potřeba, vzhledem k SAFE systému si prostě vysílač na přistání předáte - model nikam nespadne, letí sám.

Mini Apprentice je menší, má rozpětí 120 cm, takže se vejde lépe do auta, velký má 150cm a už je nutné ho rozebírat, nebo sklápět sedadla. 

 

Nyní ještě pár slov k vybavení a kvalitě zmíněných modelů - všechny jsou skutečně RTF - tedy ready to fly, připraveny k letu. Obsahují kvalitní akumulátor a plnohodnotný nabíječ (pokud je do autozásuvky, je přibalen napájecí zdroj 220V). Nic se nemusí lepit, model je osazen a stačí namontovat ocasní plochy a křídla pomocí šroubů - model pak jde snadno složit zpět do krabice a uskladnit třeba na zimu, nebo prodat na bazaru a snadno poslat dál. Vše je nastaveno a seřízeno z výroby. To je velká výhoda třeba proti setu Beta 1400 a podobným - tyto modely se musí lepit - Betu po nalepení ocasních ploch už zpět do krabice nesložíte, tedy špatně se převáží, skladuje a prodává. Set obsahuje prakticky nepoužitelný nabíječ a velmi chabý akumulátor - tedy rovnou v počátku další investice. Potřebuje také rovnou lepidlo a aktivátor k slepení modelu, musíte si sami nastavit výchylky řídících ploch, což pro naprostého začátečníka může být problém. Samostatnou kapitolou jsou přibalené RC soupravy - u modelů Apprentice, Conscendo a dalších zmíněných dostanete v setu rádia Spektrum DSMX - DXe. Jsou to sice základní vysílače, ale dobře dále využitelné - až si pořídíte pokročilejší RC soupravu, můžete si tato setová rádia nechat na řízení na PC simulátoru, nebo s nimi řídit libovolné další modely - třeba mikroletadla, malé multikoptéry, použít je jako žákovské rádio pro děti (dokonce bezdrátově) atd. Dají se spárovat s libovolným přijímačem Spektrum. Setové rádio Cadet ze setu Beta 1400 vám po přechodu na pokročilejší soupravu bude naprosto k ničemu - je to uzavřený systém, kompatibilní pouze s přijímači Cadet, nemá konektor na simulátor a nedá se použít jako žákovské rádio. 

Zde vidíte rozdíl v balení modelů - Conscendo je dole. Podobný rozdíl je potom i v kvalitě dílenského zpracování samotných modelů a v kvalitě osazených komponent. Tímto Betu nezatracujeme, naprosto ne, létá a naučí létat a za levný peníz, ovšem rozdíl je patrný hned a naplno, prostě s Dacií je trochu jiné poježdění než s Mercedesem - s oběma se ale přepravíte z místa A do místa B.

Tolik zopakování možností jak začít s RC letadly v digitální éře. Máme to vyzkoušené a skutečně to funguje, jak se přesvědčilo už opravdu hodně RC pilotů. O tom, že to funguje také svědčí stále rostoucí podíl modelů z produkce Horizon Hobby (i přes relativně vyšší pořizovací ceny) - ostatní skomírají a omezují výrobu, nebo vyrábějí léta pořád totéž bez inovací, modelů Parkzone, E-flite a Hobbyzone je stále víc a víc, každý rok je spousta novinek. Kdyby byly tyhle modely špatné, samozřejmě by tomu takto nebylo. Takže data máte, stačí se rozhodnout. Nic nezatracujeme, i s Betou a spol se dá naučit létat, ale s těmito představenými modely to jde lépe, rychleji, beze ztrát na životech (modelů) a nakonec vlastně i levněji. Je totiž třeba zvážit fakt, že trenér typu Beta vás velice brzy přestane bavit a budete rychle pokukovat po nějakém pokračovacím modelu - motoráku nebo elektrovětroni. Pokud si však hned na začátku pořídíte Conscendo nebo Apprentice, máte vyřešeno, prvního trenéra nepotřebujete, dalším krokem pak už může být plnohodnotný akrobat, warbird, konstrukční elektrovětroň a podobně. Tím se vracíme na otázku ceny, zmíněnou na začátku, cena setu Beta a pokračovacího modelu je v součtu vyšší než koupit rovnou Apprentice nebo Conscendo. Přesvědčilo se o tom také již mnoho modelářů a pilotů, kteří chodí do našeho obchodu - koupili si, nebo dostali nějaký levný RTF set, a všichni, kteří potom vyzkoušeli nějaký dražší model E-flite nebo Parkzone z nich byli nadšení s tím, že nic jiného už nechtějí.

Všechny zmíněné modely včetně videí si můžete prohlédnout v našem eshopu v kategorii RFT sety pro začátečníky

Všechny tyto modely pro začátečníky si můžete koupit buď jako sady se základním vysílačem Spektrum DXe nebo jednodušším MLP6DSM, nebo jako BNF, kdy vysílač není součástí setu a můžete si rovnou pořídit výkonnější vysílač Spektrum DX6 nebo DX8, případně lepší, nebo naopak levnější verze DX6e a DX8e. Samozřejmostí pak je, že u nás dostanete tyto modely v současně zakoupených vysílačích naprogramované.

A na úplný závěr ještě zmínka o tom, co pro začátečníky vhodné není - jednoduše: vyvarujte se všeho, co není označeno jako letadlo pro začátečníky. Obzvlášť malé warbirdy, tedy polomakety WWII letadel jsou naprosto jedovaté a rychlé a potřebují už opravdu pár pilotních zkušeností - i když mají SAFE systémy.