J-3 Cub stavba - 4. díl

Čtvrtý díl seriálu o stavbě Hobbyking J-3 Cub

Takže všechny díly jsou víceméně hotové a potažené, včetně nalepení markingu. V tomhle díle se podíváme na některé konstrukční fičury. Tyto díly již nejsou součástí stavebnice a je třeba je dodělat.

Předně podvozek: naohýbané dráty jsem namontoval na místo, spájel cínem a mezi vlepil trojúhelníkové výřezy z balzy 1,5, po potažení fólií to vypadá docela dobře.

Ovšem trochu maketovému vzhledu chybí vzpěry. Moc jsem nekoukal na to, aby to bylo naprosto přesné, stačí tak trochu. Vzal jsem kousky smršťovací bužírky 3mm a do ní vložil mosaznou trubičku, do které přesně pasuje uhlíková kulatina. Výsledek vypadá takto - pravděpodobně na to dám ještě nejaký návlek, který bude představovat tlumiče - podvozek je dostatečně odpružený samotným drátem. Bílé trubičky jsem ještě dodatečně natřel na žluto.

Na této fotce vidíme i řešení dvířek pro vkládání akumulátoru. Dvířka jsem vyříznul z 0,8 letecké překližky, potáhnul fólií, dolepil magnety, madlo z naohýbaného ocelového táhla a osadil na nylonové panty. Jako protikus k magnetům jsem do trupu zapíchnul a zalepil ocelové trojúhelníčky, které používají sklenáři při zasklívání klasických oken. Na uchycení samotného aku se podíváme v dalším díle.

Dále jsem řešil zaklení bočních oken. Pouhé nalepení průhledné fólie z venku mi přišlo strašné. Seskenoval jsem si boky trupu, překreslil a podle toho vyříznul tyto rámečky, které jsem následně potáhnul fólií - na fotce i s dvířky aku prostoru.

Protože do kokpitu nebudu dávat pilota a nechci, aby tam bylo vidět, ale zároveň nebyly neprůhledné, natisknul jsem si na matnou transparentní fólii 70% odstín černé. Touto fólií jsem následně polepil 0,3 mm fólii a vzniklo perfektní sklo, přesně podle představ.

Nastal čas na slepení polovin křídla. Ve stavebnici je k tomu překližkový nosník se vzepětím, který slepíme ze dvou polovin a zalepíme mezi dva hlavní nosníky v přední polovině křídla. V koncových žebrech je třeba vyříznou takovýhle obdélníkový otvor.

Navíc jsem však do zadní části křídla vlepil další výztuhu z uhlíkové tyčky - nějak jsem to zapomněl vyfotit. Poloviny křídla jsem slepil 30 min. epoxidem. K jeho rozmíchání v malém množství je ideální silikonový papír...

... který se perfektně hodí i k překrytí místa slepení před fixací svorkami, aby poloviny lícovaly, ale nepřilepily se ke svorkám.

Křídlo je hotové. Nyní jsem do trupu narazil narážecí matici M3 - ona se ale nenaráží, ale přitahováním šroubu vtlačí do překližky :-)

Do přední části křídla jsem poté zalepil mosazné trubičky, a do nich vlepil uhlíkové tyčky - větší průměr mosazných trubiček lépe roznese síly, samotně vlepené uhlíkové tyčky by mohly balzu poškodit. Dále bylo třeba bukovou kulatinou zalepit dost velké otvory pro čepy v přepážce trupu a převrtat na menší průměr podle uhlíkové tyčky.

Na této fotce již je vidět i balzový díl, který prodlužuje náběžku ke kabině - je to tam krátké. Ten jsem vyrobil slepením tří balzových destiček a následným obroušením a potažením fólií (pravý je již potažený).

Do odtokovky jsem vyfrézoval otvor podle pozice matice a zalepil tam epoxidem malý nylonový váleček s otvorem, který opět roznese síly do větší plochy. Spoj polovin křídla jsem následně potáhnul proužkem fólie.

Křídlo je na místě. Příště bude následovat úprava krytu motoru, výroba štítku kabiny, serva a další.