E-Flite X-VERT - první zkušenosti

Dostalo se nám do spárů toto letadlo zcela nové koncepce a hned na začátek je třeba uvést, že to je to nejzábavnější ero za dlouhou dobu. V tomto prvním článku si uvedeme některé skutečnosti, které by vám mohly pomoci, pokud ho máte také, nebo o něm uvažujete. 

X-VERT je skutečný VTOL stroj - tedy vertical teke off and landing - a pozor, neobsahuje žádné mechanické části jako předchozí Convergence - tedy neobsahuje možné příčiny závad. Model startuje kolmo a po přepnutí se automaticky uvede do vodorovného letu, což zajistí elektronika.

 

X-VERT se dodává buď jako BNF basic, kde najdete jen model a pro řízení potřebujete vysílač Spektrum a akumulátor, nebo RTF, kde je vše v sadě vč. akumulátoru, nabíječe a vysílače Spektrum DXe. Krabice RTF je asi o 25 cm širší. Rada první - X-VERT RTF si kupte pouze tam, kde vám dokážou změnit mod vysílače, pokud chcete mod 1 - nejde to udělat uživatelsky bez programovacího kabelu USB nebo Bluetooth. U nás vám mod samozřejmě změníme zdarma. 

Celá elektronika je obsažena na jedné základní desce, tam je přijímač, dva regulátory pro dva střídavé motory a samotná řídící jednotka, bez které by X-VERT vůbec nemohl letět (v režimu multirotor). Dále je připojen barometrický výškoměr - ten zajistí automatické vypnutí motorů po dosednutí při přistání. 

V řídící jednotce jsou naprogramovány 3 letové režimy - multirotor, horizontální let začátečník a horizontální let expert. Postup při startu je následující - nasadíte konce křídel, které slouží zároveň jako stojan pro vzlet - jsou označeny, obráceně nejdou nasadit. Jako druhý krok namontujete ochranné prstence vrtulí - ty namontujte vždy, protože model se může při startu nebo přistání převrátit a může dojít k poškození vrtulí. Prstence mají nevýhodu v nutnosti zajištění každého dvěma mikro vruty - je to zdlouhavé - mnohem lepší by byl nějaký bajonetový zámek - snad příště. Následně do modelu vložíte baterii a zapojíte - samozřejmě se zapnutým vysílačem. Poté model postavíte na podpěry a 5 sekund ho necháte stát, tím se aktivuje řídící jednotka a zkalibruje gyro a výškoměr. Dále přepnete přepínač ARM - tím se povolí aktivace motorů a tlačítkem BIND motory zapnete - stisk na 1 sekundu. Nyní můžete odstartovat, ale vraťme se kousek zpět.

Jako první věc si model polepte - důležitá je jednoznačná kontrastní identifikace spodní a horní strany - pouhé naznačení kabiny nestačí - na vzdálenost pár desítek metrů nepoznáte, kam pohnout kniply.

V RTF je přibalen 800mAh 30C dvoučlánek E-Flite - s ním vyrdží model ve visu kolem 8-10 minut. Jako alternativu lze použít cokoliv dvoučlánkového s obdobnou kapacitou, ale máme vyzkoušené i 450mAh dvoučlánky Black Magic 50C, s těmi je model živější v režimu multirotor, protože je lehčí. Vydrží s nimi viset 5-6 minut. Aku s menší C hodnotou nepoužívejte - nepřežijou to.

Celá řídící jednotka je velmi chytře udělána - jednak máte 2 ochrany spuštění motorů - než přidáte plyn je nutné přepnout arm a stisknout tlačítko - pak se motory začnou točit na "volnoběh" a můžete odstartovat. Ale to není celé - pokud máte omylem přepnuto do režimu let, motory se vůbec nezapnou - tak pozor na to, abyste si nemysleli, že je to rozbité. 

Můžete ale startovat rovnou v režimu let a to tak, že se přepnete do režimu let, model držíte vodorovně a stisknete tlačítko startu motorů - proběhne klasická startovací procedura modelů s AS3X stabilizací - prokmit řídících ploch tam a zpět a model je připraven - v tomto modu neběží motory na volnoběh, ale ovládají se od nulových otáček klasicky jako u normálních letadel. A víte, proč běží motory v režimu multirotor stále na volnoběh? Přece aby to při zcela staženém plynu nespadlo! Model by se převrátil špičkou k zemi a již by se ho opětovným spuštěním motorů nepodařiho  stabilizovat zpět do visu. Klasická kvadrokoptéra může mít plyn od nuly - po jejich vypnutí začne padat a přidáním plynu zase začne stoupat - není letadlo, které má tendenci plachtit. 

Létání v režimu multirotor je snadné, náklony jsou omezené, můžete se točit kolem svislé osy a nebo naklánět ve všech směrech. Náklon v rovině křídla zajišťuje změna otáček motorů, v kolmém směru křidélka, nebo přesněji elevony. Model je ve visu velmi citlivý na vítr - vzhledem k minimální hmotnosti a velké ploše křídla ho odnese i vánek. Je třeba s tím počítat a pokud se chcete přesunovat ve větru, tak vždy bokem - v podstatě ve visu se s tím létá bokem.

Zajímavější situace nastává přechodem do vodorovného letu - přepnutím se z modelu stává klasické letadlo. Důležité je toto: model se vždy uvede do vodorovného letu horní stranou nahoru - pokud přepnete jen do režimu začátečník - pak se i sám takto srovná, pokud je nějak divně nahnutý nebo fouká vítr. Občas vám předvede neuvěřitelně rychlé obraty až to připomíná neopýra.  Je třeba proto sledovat, jak máte před přechodem model orientovaný, aby vám nezahučel třeba do stromu. Vždy přepínejte do letu proti větru, jinak může dojít ke ztrátě vztlaku a před přepnutím do letu stáhněte plyn na polovinu a méně - pokud přepnete ve stoupání s plným plynem, tak model velmi rychle vystřelí - dokáže i stoupat ve visu, takže má obrovský přebytek výkonu proti běžným letadlům.

Nepokoušejte se hned létat v režimu expert - je zde dost vysoká pravděpodobnost, že to hned rozbijete, protože X-VERT je v tomto letovém režimu opravdu extrémně živé letadlo - např. místo směrovky se mění otáčky motorů - je proto možná zatáčka na pětníku. Nejprve se důkladně seznamte s chováním modelu ve stabilizovaném režimu a až poté začněte pomalu zkoušet experta.

Obtížnější, než přechod z visu do letu je přechod opačný. Je důležité opět přecházet proti větru a s polovičním (a menším) plynem. Pokud fouká a nebo jste přepnuli přepínač při modelu v náklonu, může se stát, že se zavisení nezdaří a model se začně velmi rychle ... prostě nejjednodušeji se to vyjádří výrazem model se zblázní. Výchylky elevonů nestačí na velký náklon modelu, řídící jednotka začne přidávat plyn, aby byly elevony dost ofukované a pokud se stále nedaří, propadne se X-VERT do velmi divoké vývrtky, která skončí pádem. Ten pravděpodobně nebude smrtelný, protože model je velmi lehký, ale můžou se zlomit prstence nebo vrtule. Takže - pokud toto chování zaznamenáte - a určitě se tak jednou stane - je nutné zachovat chladnou hlavu a hned přejít zpět do režimu let - začátečník - i když bude model aktuálně vzhůru nohama tak se automaticky převrátí - to je právě ten netopýří obrat. Potom se nadechněte a zkuste to znovu. Vzhledem ke koncepci modelu nelze počítat s tím, že se dá zaviset z jakékoliv rychlosti a polohy modelu - proti větru a s malým plynem. Přistání už je potom jednoduché - stáhnout plyn a počkat až vyklesá - po dosednutí se samy vypnou motory, nebo je můžeme před dosednutím (nebo odchycením) vypnout ručně. Pozor - při přistání do trávy může dojít k převrácení modelu - řídící jednotka zaznamená náklon a snaží se ho vyrovnat - proto mějte tam vždy ochranné prstence.

Přistát je možné i v režimu let, ale pouze do vysoké trávy nebo do ruky - při přistání na posekanou trávu může dojít k poškození prstenců a vrtulí.

V pokračování se seznámíme s expert režimem, tam začíná ta pravá zábava, podívejte se na video.