Čím a jak lepit RC modely

Lepidla pro montáž a stavbu RC modelů

V dnešním článku se podíváme na základní lepidla, pásky a zipy, používané při montáži a stavbě modelů.

Tady je fotka a dále pojedeme podle čísel

1. Polyuretanová lepidla typu PUREX
Těchto lepidel je celá řada, v modelářských prodejnách i v našem eshopu jsou k dispozici snadno spotřebovatelná malá balení, protože lepidla časem vysychají. Používají se k lepení dřeva i plastů jako je EPP a XPS. Osobně používám dva druhy - Purex rapid (vlevo) je vysoce pěnivý a hodí se k lepení EPP dílů nebo tam, kde k sobě díly přesně nedoléhají a potřebujeme, aby lepidlo vypěnilo a zaplnilo mezery. Návod na použití Purexu rapid jsem psal např. v tomto článku o opravě trupu. Druhý purex classic (standard) je méně pěnivý a používám ho pro lepení balzy a překližky a je na to skutečně perfektní. Výhodou menší pěnivosti je to, že se lepidlo nedostane kam nemá. Na obrázku vlevo vidíme rozdíl v napěnění obou typů, horní kapka je Purex rapid. Oba typy jdou následně velice dobře brousit a přetírat. Existuje ještě tzv. Purex elastic, který zatím nemám vyzkoušený, ale údajně je nejlepší na EPP. Nejde brousit, protože je měkký a pružný. Z nabídky e-shopu si můžete objednat i Purex slow, který je podobný Purexu rapid, podobně vypěňuje, ale má delší dobu otevření a vytvrzování, takže je vhodný na pomalejší práci, větší plochy, složitější konstrukce a podobně. Vypěňuje jemnějšími bublinkami a je pevnější než rapid. Všechna tato lepidla tuhnou vzdušnou vlhkostí, proto u neporézních povrchů, kam se nedostane vzduch je třeba před stlačením na lepidlo nastříkat jemnou vodní mlhu.

2. Epoxidová dvousložková lepidla
Tato lepidla se aktivují smícháním plnidla a tvrdidla obvykle v poměru 1:1. Z toho důvodu je praktičtější dvoustříkačka, protože se to nadávkuje přesněji. Po důkladném promísení máme čas na práci podle doby použitelnosti lepidla - bývá to 5 minut, 30 minut a 60 minut. Například když chceme lepit více částí a zabere to více času, zvolíme 60 minutový, 5 minutový, pokud nemáme čas to je jasné :-). Epoxidy se používají lepení namáhaných vysokopevnostních spojů - např. poloviny křídel, části podvozků, motorové přepážky a podobně. Při zasychání nevypěňují, ale můžeme si pomoci vmícháním např. jemných dřevěných pilin, čímž lepidlo nabyde na objemu a umožní slepit i díly, které k s sobě přesně nedoléhají v celé styčné ploše. Je to vyzkoušené a funguje to. Tvrdnoucí epoxit produkuje teplo, které urychluje tuhnutí, takže když si ho rozmícháme víc, rychleji zatuhne. K rozmíchání malého množství je ideální pomůcka silikonový papír.

3. Sekundová kyanoakrylátová lepidla
V zásadě rozlišujeme odérová a bezodérová a řídká, střední a hustá. Mně se pro RC osvědčilo používat řídké bezodérové a střední klasické. Jaký je v tom rozdíl? Při zasychání se uvolňují výpary, které způsobují např. "začouzení" čirých dílů plastikových modelů - mají i čichem zaznamenatelný zápach. Bezodérová toto nemají a proto např. nenaleptají EPP bez použití aktivátoru. A řídké nebo střední? Pro lepení EPP jednoznačně střední s aktivátorem. Řídké má velmi vysokou vzlínavost, tzn. že pokud bychom se s ním snažili slepit díly z EPP, zateče nám do pórů mezi bublinkami a do samotných styčných částí se ho moc nedostane. Naopak střední se dá krásně rozetřít i na nerovné ploše a vyplní nerovnosti. Naopak řídké použijeme u bodového lepení, tzn. například při lepení nosníku do balzových žeber si díly nasucho sestavíme a do spojů nakapene toto lepidlo. Krásně to navzlíná do spoje a rychle zaschne. Prostě všude tam, kde potřebujeme aby se lepidlo nasáklo do lepeného dílu.
Existuje ještě gelové husté lepidlo, které má využití spíše v plastikovém modelářství např. při lepení fotoleptaných dílů tzv. na tupo.

4. Tavné lepidlo
Používá se ve vytlačovací pistoli. Nejběžnější je při lepení serv do EPP modelů, fixování kabelů, uhlíkových výztuh atd. Pokud ho chceme dostat z EPP, funguje nakapání technického lihu do spoje - navzlíná pod lepidlo a spoj se rozlepí. V případě potřeby ho můžeme použít např. na vyplnění otvorů v EPP vzniklých nárazy a podobně. V pokročilejších stavbách se již moc nepoužívá, osobně ho nemám příliš rád, raději používám čistější řešení.

5. Tenká čirá oboustranná silně lepící páska
Hodí se na spoustu věcí - ideálně na spoje, které budeme asi potřebovat znovu rozlepit, ale ne pravidelně - např. kryty motorů, čiré kabinky atd.. Oba lepená díly musí mít rovnou styčnou plochu, která ale nemusí být hladká. K dispozici v roli nebo v archu.

6. Pěnová oboustranná silně lepící páska
Podobné jako tenká páska, ale díly nemusí mít rovný povrch, protože pěna mezi lepidly srovná nerovnosti. Lepí skutečně velice pevně, ale spoj je pružný - ideální pro malá serva, elektrovybavení a podobně. Spoj je rozebíratelný proříznutím pásky a nahrazením novým kusem. Opět je možné ji koupit v roli nebo v archu (více lepící).

7. Samolepící suchý zip Dual Lock
Tento suchý zip má jen jednu stranu s plastovými hlavičkami, které do sebe zapadají. Spoj je velice pevný, až 2,5kg na 1 cm2 v tahu. Trochu problém je lepidlo, které je slabší než spoj, hlavně na porézních površích, takže je zip vhodné zafixovat malými vruty, nebo bindapáskou, epoxidem a podobně. Pak získáme v podstatě pevný, ale snadno rozebíratelný spoj. Klasický suchý zip má malou pevnost ve smyku, tento naopak velmi vysokou. Přichycený akumulátor se ani nehne. Je třeba dávat malé kousky, protože je skutečně velice pevný a při rozebírání bychom mohli poškodit konstrukci modelu.

Dostupný je i slabší dual lock, který je vhodný na méně pevné spoje, lehké díly, do malých a EPP modelů.

8. Klasický samolepící suchý zip
Dostupný v každé galanterii, méně elegantní řešení než dual lock, protože se z něj časem vytahávají vlákna. Pro konstrukční modely se snažím používat spíše spolehlivější řešení, nebo používat dual lock. Tento suchý zip se totiž nehodí na montáž těžšího vybavení bez další boční opory, protože má poměrně malou pevnost ve smyku.

9. Lepidlo na šroubové spoje
Je naprosto klíčová záležitost. Toto lepidlo fixuje šroubové spoje, které ale zůstávají rozebíratelné. Působením vibrací se můžou šroubové spoje uvolnit a toto lepidlo tomu zabraňuje. Dále používáme např. na variabilní koncovky, které nemůžeme dotahovat nadoraz, aby zůstaly pohyblivé. Lepidlo matici zalepí, takže se samovolně neuvolní, ale je možné ji pomocí kleší nebo klíče vymontovat. Velmi vhodné je použít toto lepidlo na všechny šroubové spoje, které běžně nerozebíráme.

Tak to je z přehledu lepidel vše. Vaše náměty a připomínky můžete napsat do diskuze.