Prodejna Klatovy je znovu otevřená pondělí, úterý a středa 9 - 17 hodin, polední pauza 12 - 13. Objednávky z eshopu odesíláme, ale jen skladové zboží. Připravujeme nový e-shop na www.hobix.cz

Bixler 2 - montáž 2. díl

Bixler 2 - montáž 2. díl

Uděláme to tak, aby to šlo zabalit zpět do krabice...

Minule jsme skončili montáží serv do křídel, dnes montáž dokončíme. Rozhodl jsem se nějak vyřešit rozebírání ocasu, aby šel model zpět zabalit do krabice. Jednak kvůli dlouhodobému uskladnění, potom kvůli přesunu na delší vzdálenosti a také je tu snažší možnost dalšího prodeje. Vymýšlel jsem to za pochodu, takže možná magnety by ani nebyly nutné. Ale popořadě.

V první fázi jsem si označil polohu 1cm magnetu na SOP i naproti ve výřezu na konci ocasu. Skalpelem jsem vyříznul příslušnou prohlubeň a 4min. epoxidem zahuštěným jemnými pilinami tam vlepil neodymový magnet. Epoxid jsem rozmáznul i okolo a přelepil 3M power páskou, celé se to tím pěkně zpevnilo a magnet se nevytrhne.

Dále jsem celou zadní montáž složil a rýsovací jehlou propíchnul otvor kolmý na obě roviny.

Tím jsem si označil polohu otvorů pro šroub, kterým se  SOP přitáhne k trupu. Otvor jsem zvětšil a zalepil do něho kousky nylonové trubičky. Do přední části výřezu jsem stejným postupem označil další otvor a vlepil tam narážecí matici M3, čímž se přitáhne k trupu přední část SOP nylonovým šroubem.

Dále jsem stejné trubičky vlepil do VOP s průběžnou kontrolou přesnosti finální polohy šroubu.

Do směrovky jsem potom zalepil mosaznou trubičku s M3 závitem ze zásob, pravděpodobně to pochází z nějakého nábytku. Měla na konci stejnou hlavu jako šroub, tak jsem si dremelem sbrousil aby šla dobře zasunout na místo. Pokud máte něco jiného, je vhodné konec trubičky směrem dovnitř SOP zalepit, aby se vnitřní závit nezanesl lepidlem. No a nakonec jsem na obě strany boku zámku SOP nalepil kousky brusného papíru.

Tím se to zpevní a zároveň se rapidně zvýší tření takže SOP drří jak přibitá. Po smontování to drží skutečně pevně, tady je obrázek všech dílů, které jsem použil - závitová trubička ještě s hlavou. Samozřejmě místo více krátkých trubiček jde použít něco jiného.

Následuje napákování směrovky s výškovkou, použil jsem třetí dírku z vnějšku páky, uvidíme, jak to bude fungovat, ale plochy jsou malé, takže větší výchylka je na místě, obzvlášť u směrovky. Vidličky je vhodné orientovat tak, aby ji tah táhla při případném rozepnutí udržel na místě - těžko stručně popsat, lehké k pochopení při praktickém vyzkoušení.

Jdeme do finále. Křídla je vhodné před montáží do trupu sesadit nejprve samostatně, protože pokud není do obou polovin křídla dobře zasunutá uhlíková trubka, nesedí otvory na sobě a pojistné šrouby křídla nepůjdou dobře zašroubovat. Vadit může i nepřesně nalepený kryt kanálu, který může přečnívat. Takže zkontrolovat a případně upravit.

Dobré je taky pročistit předem otvory pro šrouby v trupu. Je možné, že se do nich dostalo lepidlo, které spolehlivě zalepí závity na šroubech a pak je nevyndáte a půjde velmi špatně vyndat jedna polovina křídla!

Při protahování kabelů křidélek a klapek do přední části trupu k přijímači se neobejdeme bez dlouhé pinzety nebo podobného nástroje, s ní to jde jednoduše.

Těžiště soudruzi určili nepochopitelně od předku trupu - 348mm, což se dost blbě přesně měří, ale vychází na přední hranu kanálu, 65mm od náběžky +- 6 mm. Uvidíme při záletu.

S takto umístěným těžištěm je model vyvážený s 3 článkem 2200 mAh 25C umístěným zcela vpředu v trupu, čili dost těžký na ocas. Přispívá k tomu větší motor a regulátor vše umístěné vzadu za těžištěm a všechny ty blbinky k odnímatelnému ocasu, které pár gramů váží a při délce modelu za těžištěm se každý gram navíc vzadu patřičně násobí vpředu. Například pokud dáme dozadu navíc 10 gramů a vzdálenost od těžiště dozadu je 3x delší než dopředu, musíme vpředu dovážit dalšími 30 gramy. Těžší ocas vůbec nevadí, naopak, při plánovaném nošení foťáku je spíše výhodou, horší by to bylo opačně, kdy by nebylo kam dozadu aku posunovat a musel my se dát lehčí.

Zpět k baterce. Nepoužil jsem suché zipy, ale pěnovou hmotu jako u Mustanga, nalepenou tavným lepidlem. Baterka je tak dobře bočně fixovaná a zapřená o spodek trupu, negativní géčka u tohoto modelu nehrozí, takže z horní strany může být nezajištěná, při pouhém letu na zádech vlastní vahou nevypadne. Možná tam ještě kousek zipu pro jistotu dolepím, aby šlo používat i menší aku.

Jako poslední jsem ještě zkrátil kabely serv směrovky a výškovky na 10 cm, nepletou se tak a v trupu je pěkný pořádek a všechny kabely označil samolepícími štítky pro snadné zapojení. A je to hotové, zbývá napípat rádio a jdeme na zálet. Letová hmotnost včetně výše zmíněné baterky je 830g, což je o 70g více než uvádí návod, ale použili jsme 2 serva navíc, těžší motor i regulátor a těžší aku + pár gramů na šroubky na ocas.

Příště zálet a nějaké parametry jako obvykle.