Aquila Speed ARF - stavba 2. díl

Aquila Speed - pokračujeme

Dnes jen v krátkosti progres stavby Aquily. vše jde bez problémů a pěkně udělané a připravené, model se v podstatě nechá sestavit za pár večerů, jenže času je tak zoufale málo. Když to bude všechno takhle trvat, tak se snad ten Christen Eagle do otvírání nebe nestihne...

Koukneme se nejprve na montáž směrovky. Ohavný modrý potah jsem odstranil, šlo to poměrně špatně, je to dobře přižehlené. Pomůže to strhat a zbytky pod krycí fólií obrousit velkým brusným přípravkem z naší výroby, pokud bychom to brali brusnou houbičkou, ubývá balsa bez potahové fólie rychleji a vznikají vlny.

Přípravek je naprosto rovný, takže se brousí jen vyvýšená místa a to jsou vždy ty s fólií. Takže obroušeno, klasickou cestou žehličkou potáhneme bílou fólií a je to hotové, vypadá to o dost líp, na směrovku pak přijde česká vlajka.

Před montáží směrovky je nutné vyvrtat na ocase otvory pro protažení bowdenů, ty protáhnout a vpředu nalepit na kousky balzy ze sáčku s příslušenstvím. Tyto distance bylo nutné kus zkrátit, páky na serva Corona také a to na druhou dírku, pak to vychází ideálně. Bowdeny jsou překřížené kvůli minimalizaci ohybů a tření.

Nyní je třeba osadit osu otáčení plovoucí výškovky. Použijí se k tomu překližkové vnitřky z výseku desky pro aku, já jsem vyřezal nové rovnou s otvorem z letecké trojky. Návod udává, že stačí dva ty kousky, potřeba je ale tloušťka 9mm, takže tři kusy, takže jeden byl původní ze stavebnice. Jak to slepit - na svěrky z dílny je to moc daleko od kraje, takže jsem to pomazal 30min epoxidem a aby se otvory v loži trefily na otvory v trupu, použil jsem kus balsové kulatiny.

Pomocí ní jsem to vystředil, přebytečné kousky balsy odříznul, z obou stran překryl (! nutné) silikonovým papírem aby se neslepilo kde nemá, podložil a zatížil olověným akumulátorem. Tím to zaschne pod zátěží a balsová tyčka se po zaschnutí epoxidu velmi snadno odvrtá - easy.

Dále tam vlepíme osu - ocelovou tyč ze stavebnice a vyrovnáme kolmice. Nahrazení uhlíkem podle mě nebude ideání, protože ocelový drát jde v případě potřeby přihnout a při vyšším namáhání se ohne, ale nepraskne. Po zalepení tohoto drátu - osy, můžeme trup uzavřít předpřipraveným balsovým dílem. Je už z líce potažený, ale lepší je potah sundat a po zaschnutí to celé přebrousit do roviny a přepotáhnout kusem bílé fólie, vypadá to pak krásně.

Ve stavebnici jsou klasické nylonové panty, přijde mi ale lepší nahradit je textilními - velmi snadné, velmi pevné a velmi pěkné.

Dále namontujeme páky směrovky a výškovky. Osazují se nylonové,  ve stavebnici jsou ocelové matice, lepší je nahradit nylonovými M3 a celé to prolepit epoxidem, přebytečný závit na páce přijde po zaschnutí odříznout.

Veškeré otvory do potahu je lepší než řezat protavit nahřátým kusem drátu, tak se okraj zataví a je čistý.

Na závěr osadíme závitové koncovky a vidličky. Koncovky jsou mosazné pájecí, táhla bylo nutné asi 2cm zkrátit, vše si před montáží pečlivě rozměříme, protože po napájení koncovek to již nepůjde rozebrat. Na směrovku stačí setová plastová vidlička, na výškovku jsem raději nahradil ocelovou, protože tomu plastu nevěřím, při vyšších rychlostech pochybuji, že by ta tenká osička na plastové vidličce vydržela. Po záletu se závit mezi koncovkou a vidličkou zajistí lepidlem na šrouby a zavřená vidlička pojistí gumovým kroužkem.

Koncovku je nutné pájet s pomocí neutrální pájecí kapaliny, jen s kalafunou cín k ocelovému drátu nepřilne. Při pájení si mezi pájenou koncovku a trup dáme kus něčeho krátkodobě nehořlavého, stačí i kus kartonu, pro větší jistotu navlhčeného. Můžeme to rovnou spájet pomocí hořáku, nebo to udělat páječkou a potom celé krátce hořákem prohřát, aby byl spoj skutečně kvalitní a pěkný.

Poslední krokem této části je instalace pojistky spojky výškovky. Je to chytře navržené - do připraveného otvoru zapasujeme hliníkovou speciální upevňovací matici (1 ks součást stavebnice) s otvorem a závitem, vyzkoušíme, zda spojka projde otvorem a nakonec zajistíme řídkým vteřiňákem - ten je na všechna tato lepení vhodné aplikovat pipetou - tak se dostane jen tam, kam má. Spojka se nakonec zajišťuje červíkem M3, v druhé polovině je napevno, tím je zajištěna rozebíratelná montáž.

Tak, ještě tak dva díly a jdem na plac...